Różne rodzaje papieru

W świecie poligrafii duże znaczenie ma nie tylko piękny projekt oraz technika druku, ale i podłoże, na które zostanie naniesiony tekst wraz z grafiką. Powinno ono zostać dobrane do konkretnego materiału – inne sprawdzi się na wizytówki, papier firmowy, ulotki czy katalogi, a odmienne dla banerów bądź plakatów. Przedstawiamy różne rodzaje papieru. Poznaj subtelne różnice i wybierz rozwiązanie dopasowane do swoich aktualnych potrzeb.

Druk – papier ma duże znaczenie

Zależy Ci, aby materiały marketingowe i reklamowe wyróżniały się najwyższą jakością, dlatego zamawiasz ich profesjonalny druk? Papier powinien być dopasowany do konkretnej specyfiki oraz zastosowania.

Podstawowy podział obejmuje papier:

  • powlekany – posiada specjalną powłokę, która zwiększa jego trwałość oraz pozwala uzyskać większy kontrast. Najpopularniejsza jest tzw. kreda, która jest stosowana do druku zdjęć. Do wyboru pozostaje typ błyszczący, matowy i półmatowy,
  • niepowlekany – szeroko stosowany w drukarni online jako papier „offsetowy”,
  • syntetyczny – przypomina papier powlekany matowy i łatwo się zadrukowuje. Jest odporny na wilgoć, ścieranie i przetarcia, dlatego świetnie sprawdzi się na etykiety produktów,
  • samoprzylepny – warstwa wierzchnia powleczona jest klejem, a podkładowa silikonem. Dostępny jest w wersji błyszczącej, matowej i kolorowej. Może posłużyć do druku offsetowego, laserowego czy produkcji etykiet,
  • ekologiczny – jest wyprodukowany z materiałów pochodzących z recyklingu, dlatego chętnie sięgają po niego firmy ceniące ekologię.

Jaka gramatura papieru?

Gramatura jest podstawowym parametrem papieru – im jest wyższa, tym staje się on cięższy. Wartość ta oznacza bowiem gęstość, a ta ma wpływ na strukturę i sztywność podłoża. Gramaturę najlepiej jest dobierać stosownie do typu oraz zastosowania drukowanych materiałów. Dobra drukarnia zwykle podpowiada swoim klientom, jaki arkusz w danym przypadku będzie najlepszy.

Na wizytówki należy dobrać sztywniejsze podłoże, które elegancko się prezentuje i nie gnie się w czasie intensywnego użytkowania. Zamawiający zwykle sięgają po 250-400 g, ale wartość może sięgać nawet 700 g (dla ozdobnego). Papier firmowy czy notesy spiralowane można drukować na standardowej gramaturze stosowanej w poligrafii – od 40 g do 450 g. Na plakaty dobrze sprawdzi się kreda 150 g.

Stopień bieli

Kolejnym istotnym parametrem jest białość, która zapewnia wyższą jakość kolorów. Dla gazet stosuje się podłoże o 65% białości. Standardowy papier powlekany posiada 93%. Na katalogi, ulotki, broszury, papier firmowy i inne materiały promocyjne warto zastosować możliwie jak najbielsze podłoże, ponieważ tutaj bardzo ważna jest estetyka. Teczki można zamówić na offsetowym papierze ekologicznym, ponieważ liczy się głównie ich funkcjonalność.

Profesjonalny druk nie może prześwitywać na odwrotnej stronie (efekt zbyt głębokiego wsiąknięcia farby). Aby tego uniknąć, arkusz nie powinien zawierać za małej ilości wypełniaczy (ścieru drzewnego), ponieważ to wtedy będzie zbyt cienki i przezroczysty.

Barwa papieru

Warto wspomnieć również o kolejnym parametrze, który szczególnie ważny będzie przy stylowych projektach firmowych i reklamowych. Chodzi o odcień, który najczęściej uzyskuje się poprzez barwienie w masie. Proces ten przeprowadzany jest jeszcze na etapie pulpy, która dopiero jest formowana w płachty. Papier ozdobny wykracza swoim nasyceniem i kolorystyką poza standardową paletę CMYK stosowaną przez drukarnie. Dostępny jest m.in. w wersji gładkiej, przezroczystej, fakturowanej, delikatnie powlekanej, metalizowanej. Daje on ogromne możliwości tworzenia oryginalnych wizytówek, zaproszeń, stylowych katalogów czy publikacji.

Sprawdzona drukarnia reklamowa

Chcesz zamówić wysokiej jakości materiały firmowe? Nasza drukarnia reklamowa (https://wawaprint.pl/) wykonuje wizytówki, ulotki, plakaty, foldery, broszury, katalogi, dyplomy, notesy, roll-upy i wiele odmiennych wydruków w różnych formatach. Nie wiesz, jaki papier wybrać? Doświadczony specjalista doradzi Ci najlepszy rodzaj, gramaturę, stopień białości oraz inne ważne parametry, dzięki którym Twój projekt będzie prezentował się estetycznie i bardzo elegancko.

mazowieckie centrum poligrafii wojciech hunkiewicz 

ul. ciurlioniusa 4, 05-270 marki 
woj. mazowieckie, polska  

nip 919-133-47-38
regon 140979700

Zapraszamy pon-pt 9.00-17.00

tel. +48 22 487 80 80 
fax +48 22 487 80 80

Powered by MasterApps