Czym są spady drukarskie?

Misternie dobierasz czcionki, zdjęcia i kolory oraz ich rozmieszczenie, dopieszczasz projekt, który ma stać się wizytówką Twojej firmy. Po przesłaniu pliku do drukarni okazuje się, że wydruk nie będzie prezentował się tak, jak na ekranie Twojego komputera lub w ogóle nie będzie możliwy. Znasz to? Skąd to wynika? Najpewniej nie wziąłeś pod uwagę spadów drukarskich. Przeczytaj i dowiedz się, czym one są, po co są potrzebne i jak je prawidłowo przygotować.

Drukarnia internetowa – blaski i cienie druku online

Obecnie coraz większą popularnością cieszą się cyfrowe drukarnie online. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, ponieważ pozwala zamówić druk kolorowy bez konieczności dojeżdżania do punktu stacjonarnego. Plik z projektem ulotek, broszurek, firmowego papieru, estetycznych wizytówek, katalogów lub innych materiałów reklamowych możesz przygotować w domu czy biurze i przesłać go jako załącznik w wiadomości mailowej.

Dobra drukarnia internetowa bardzo często pozwala nie tylko zaoszczędzić czas (przy zachowaniu najwyższej jakości), ale i obniżyć koszty zamówień. Gotowe wydruki zostaną dostarczone prosto do Twojego domu lub firmy. Tam, gdzie tylko chcesz!

Problemem mogą okazać się jednak drobne nieporozumienia dotyczące dostarczanego projektu. Z tego powodu tak ważne jest, aby zapoznać się z konkretnymi wytycznymi drukarni oraz znać podstawowe pojęcia z zakresu poligrafii. Częstym przypadkiem jest brak spadów drukarskich.

Czym są spady drukarskie?

Spad drukarski to pasek odpadowy, który pojawia się na każdej krawędzi tekstu i obrazu do druku. Jest on niezbędny ze względu na margines błędu maszyny. Podczas prac wykończeniowych, ten obszar arkusza zostanie odcięty. Zawsze pamiętaj o zachowaniu pustego pola, aby gotowy druk cyfrowy wyglądał dokładnie tak, jak tego oczekujesz. Na każdej krawędzi pozostaw około 2 mm.

Jak przygotować tło drukarskie?

Spady drukarskie możesz uwzględnić już na początku przygotowywania projektu. Wtedy pozostaw marginesy o grubości około 5-10 mm i nie umieszczaj na nich żadnych istotnych elementów, które ma zawierać Twój druk reklamowy (np. firmowego logo). Za marginesem znajduje się linia cięcia, a następnie spad. Kolor lub grafikę na marginesie zewnętrznym bądź wewnętrznym zawsze lekko poszerz na spad. Dzięki temu po obcięciu wydruku nie powstaną tutaj białe paski, które popsułyby estetykę.

Innym rozwiązaniem jest dodanie spadów na końcu pracy – podczas eksportowania gotowego pliku do formatu PDF. W okienku „publikuj jako PDF” kliknij „ustawienia”, a następnie wybierz opcję „ustawienia drukarskie” i zaznacz „margines na spad”. Pojawi się miejsce, w którym możesz wpisać szerokość 2 mm. Dobra drukarnia cyfrowa może udostępnić Ci także gotowy szablon do kresek do wydrukowania wraz z instrukcją przedstawiającą, jak wpasować w niego wcześniej przygotowany projekt.

Znaczniki drukarskie

Formaty drukarskie są nieco mniejsze od rozmiarów papieru, co w praktyce oznacza, że maszyna nie zapełni 100% kartki (od krawędzi do krawędzi). Niezbędny jest zapas na trzymanie arkusza – jest to biały pasek (10 mm) znajdujący się na dłuższym boku przygotowanego projektu. Druk cyfrowy wymaga późniejszego przycinania, dlatego stosowane są znaczniki, pasery (elementy graficzne, które oznaczają dokładne miejsca nanoszenia barw) i linie cięcia. To właśnie te paski określa się terminem znaków drukarskich. Warto je ograniczać do minimum, ale, ze względów technicznych, nie da się ich niestety całkowicie uniknąć.

Drukarnia reklamowa – Warszawa i online

Wawaprint.pl to drukarnia reklamowa oferująca tanie drukowanie materiałów firmowych i promocyjnych dopasowanych do potrzeb zamawiających. Głównym terenem stacjonarnego działania firmy są Marki i Warszawa, ale polecamy także usługi online. Nie wiesz, jak przygotować plik do druku z dobrze zaprojektowanymi spadami? Zapraszamy do skorzystania z zakładki „Pomoc” (https://wawaprint.pl/pomoc/). Znajdziesz tutaj szczegółowe instrukcje i poradniki, które pomogą Ci uniknąć błędów podczas tworzenia oraz przesyłania materiałów.

mazowieckie centrum poligrafii wojciech hunkiewicz 

ul. ciurlioniusa 4, 05-270 marki 
woj. mazowieckie, polska  

nip 919-133-47-38
regon 140979700

Zapraszamy pon-pt 9.00-17.00

tel. +48 22 487 80 80 
fax +48 22 487 80 80

Powered by MasterApps