Dlaczego kolor na druku wygląda inaczej niż na ekranie?

Przygotowałeś piękny projekt ulotki, folderu reklamowego lub firmowego katalogu, w którym każdy detal został dopracowany w najmniejszych szczegółach? Następnie zleciłeś jego wydruk i okazało się, że na papierze użyte barwy wcale nie są tak ostre i zachwycające? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego kolor na druku wygląda nieco inaczej niż na ekranie Twojego komputera!

Druk kolorowy – poznaj tryb pracy swojego monitora

Monitory wyświetlają odcienie w trybie RGB. W praktyce druk kolorowy nie jest w stanie perfekcyjnie odwzorować każdego odcienia, ponieważ paleta RGB jest po prostu większa niż CMYK, czyli ta, której w standardzie używa każda drukarnia reklamowa. Podczas projektowania możesz przestawić swój ekran na ten typ, ale i tak będzie on konwertował kolory, aby móc je prawidłowo wyświetlić. W praktyce oznacza to, że nawet praca z ustawieniami na CMYK nie gwarantuje 100% odwzorowania – na gotowym wydruku barwy mogą się minimalnie zmienić.

Druk reklamowy a rodzaj matrycy i ustawienia

Kolejną przyczyną, która może sprawiać, że druk reklamowy będzie nieco różnił się od tego, co widzisz w swoim programie do tworzenia, jest rodzaj matrycy, z jakiej korzystasz oraz indywidualne ustawienia wyświetlania. Osoby, które na co dzień niewiele pracują z obrazami, mogą zapomnieć, że na projektowanie duży wpływ mają opcje, które zostały wybrane dla monitora.

Rozjaśnienie ekranu poprawia widoczność i ułatwia pracę, ale drukowanie nieco inaczej odwzoruje wtedy powstały obraz. Musisz pamiętać, że dobra drukarnia reklamowa online nie uwzględni reklamacji, gdy okaże się, że gotowa ulotka, wizytówka czy gazetka będzie wydawać Ci się zbyt w ciemna w porównaniu z tym, co widziałeś na swoim laptopie. Jest to bowiem subiektywne odczucie, a nie błąd usługodawcy, który dołożył wszelkich starań, aby Twoje dzieło prezentowało się możliwie jak najlepiej.

Zawodowi graficy najczęściej wykorzystują specjalistyczne monitory oraz spektrofotometr, który „skanuje” i automatycznie dopasowuje ustawienia osobiste w taki sposób, aby barwy były wyświetlane bardzo dokładnie. Cena takiego sprzętu jest jednak bardzo wysoka, dlatego sięgają po niego studia i agencje reklamowe czy drukarnie internetowe. Do użytku osobistego lub biurowego raczej nie zalecamy takich inwestycji, ponieważ nakłady nie zwrócą się przy korzystaniu okazjonalnym.

Dobrze jest za to wykonać kolorowy druk testowy na domowej lub firmowej drukarce. To pozwoli Ci ocenić, jak poszczególne kolory prezentują się po przeniesieniu na kartkę.

Jakość wydruku a papier

Ważnym elementem, który przesądza o ostatecznym wyglądzie wydruku, jest wybrany papier. Podłoża drukarskie nie są identyczne – określane są one jako „papier biały”, ale dokładne odcienie mogą minimalnie różnić się od siebie. Na materiały reklamowe zleceniodawcy najczęściej wybierają papiery kredowe, które są dość grube i ładnie się prezentują. W praktyce są one jednak lekko żółtawe, ponieważ podczas ich produkcji nie stosuje się wielokrotnego bielenia (jak ma to miejsce przy papierze satynowym). Druk kolorowy na takiej warstwie pozwala osiągnąć cieplejsze barwy.

Niuanse odcieni możesz oceniać na wydrukach cyfrowych. Pamiętaj jednak, że takie próbki będą delikatnie różnić się od materiałów, które przygotuje drukarnia online wykorzystująca popularną technikę offsetową, ponieważ tutaj stosowane są minimalnie inne papiery. Profesjonalne firmy poligraficzne sięgają po profile kolorystyczne, które pozwalają symulować efekt zmiany jasnych barw pod wpływem bieli papieru.

Dobra drukarnia internetowaWarszawa i cała Polska – sprawdź!

Chcesz zlecić wydruk wysokiej jakości materiałów reklamowych? Zaufaj profesjonalistom w swoim fachu – Mazowieckie Centrum Poligrafii to doświadczona drukarnia internetowa. Warszawa to główny teren naszej działalności stacjonarnej, ale realizujemy zamówienia klientów z całego kraju. Graficy mogą specjalnie dla Ciebie przygotować oryginalny projekt i zadbać, aby kolorystyka ulotek, katalogów czy broszur idealnie wpisała się w indywidualne oczekiwania. Sprawdź!

mazowieckie centrum poligrafii wojciech hunkiewicz 

ul. ciurlioniusa 4, 05-270 marki 
woj. mazowieckie, polska  

nip 919-133-47-38
regon 140979700

Zapraszamy pon-pt 9.00-17.00

tel. +48 22 487 80 80 
fax +48 22 487 80 80

Powered by MasterApps