Jak wygląda skład materiałów do druku?

Profesjonalna drukarnia reklamowa wykonuje nie tylko druk materiałów zleconych przez klienta. Proces jest tutaj nieco bardziej złożony, ponieważ całość należy odpowiednio przygotować, zanim ostateczny projekt trafi na maszyny i zostanie przeniesiony na papier. Jednym z elementów jest skład. Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się, czym jest ta operacja oraz poznaj jej kolejne etapy. Przygotuj idealny plik do wydruku!

Druk kolorowy i czarno-biały – kiedyś a dziś

W czasach, gdy na rynku usług poligraficznych królowało zecerstwo, drukowanie książek, czasopism i innych publikacji wymagało wcześniejszego łamania, czyli ułożenia szpalty w łamy znajdujące się na kolumnie. Poszczególne fragmenty należało oddzielić za pomocą łamania (stąd wzięła się tradycyjna nazwa tego procesu). Szpaltą określano blok położony na kolumnie, który był zarezerwowany dla konkretnej części tekstu (o ściśle określonej szerokości). Jako łam rozumiano szpaltę o wybranej długości (odłamaną na wybrany wymiar). Proces składu drukarskiego wykonywany był ręcznie lub z wykorzystaniem maszyn odlewających. Polegał na ułożeniu czcionek (lub wierszy, linii czy justunków) w tekst mający postać szpalty lub tabeli.

Obecnie druk kolorowy i czarno-biały podlega obróbce komputerowej. Jako skład DTP rozumie się wszystkie operacje dokonywane na tekście (w dużej mierze jest to formatowanie).

Czym jest skład DTP?

Termin DTP jest skrótem od angielskiego „DeskTop Publishing” i dosłownie można go przetłumaczyć jako „publikowanie lub wydawnictwo na biurku”. Jest to cały proces, który drukarnia online lub stacjonarna wykonuje, aby technicznie i graficznie przygotować konkretną publikację do wydruku. Gdy klasyczne zecerstwo nie jest stosowane, terminów łamanie i skład używa się zamiennie. Cała procedura polega po prostu na nadaniu surowej treści sformatowanego charakteru (eliminacja tzw. wdów, bękartów, sierot) i przeniesieniu jej na makiety. Bardzo często drukarnie reklamowe, oprócz tradycyjnych edytorów, wykorzystują program Adobe InDesign.

Jak wygląda skład DTP krok po kroku?

Skład DTP ma na celu przygotowanie projektu w taki sposób, aby gotową publikację dobrze się czytało. Nie ma tutaj znaczenia, czy jest to książka lub czasopismo, czy typowy druk reklamowy (foldery, broszury, firmowe katalogi, ulotki itp.).

Pierwszym krokiem jest stworzenie makiety, czyli propozycji wyglądu. Należy wziąć pod uwagę m.in.:

  • format materiału,
  • wygląd pojedynczych stron,
  • krój wykorzystanych czcionek,
  • tabele,
  • wykresy,
  • zdjęcia i inne ilustracje.

Podczas składania należy wizualnie dopracować cały projekt. Gdy makieta będzie już gotowa, można rozpocząć właściwe składanie tekstu. Zabieg ten polega na jego sformatowaniu zgodnie z wcześniej przyjętymi założeniami. Treść musi zostać naniesiona na model tak, aby gotowe dzieło było przejrzyste i dobrze się prezentowało. Ostatnim krokiem jest zadbanie o spis treści (można uwzględnić również spis tabel czy ilustracji). Należy go wykonać na końcu, aby nie dopuścić do ewentualnych błędów w numeracji (powstałych w wyniku dodatkowego formatowania któregoś z elementów).

Wydruk

Po zakończeniu składu DTP należy przekazać publikację do korektora. Ten przejrzy całość i naniesie ewentualne zmiany poprawki. Dopiero po akceptacji, gotowy materiał może zostać przesłany do druku. Na tym etapie dobra drukarnia internetowa powinna uwzględnić typ wybranego papieru i technikę nanoszenia tuszu. Bardzo ważne jest także zachowanie marginesów, struktury czerni i zadbanie o inne kwestie, aby stworzona kompozycja idealnie się prezentowała.

Drukarnia reklamowa Warszawa i nie tylko – sprawdź naszą ofertę!

Skład nie jest prostym zadaniem, ponieważ wymaga specjalistycznych umiejętności technicznych. Każdy detal typograficzny ma znaczenie, ważny jest nie tylko sam rozkład tekstu oraz ilustracji, ale i przygotowanie publikacji do klejenia lub szycia. Chcesz zlecić profesjonalny skład DTP książki, folderu, katalogu lub innych materiałów? Nasza drukarnia reklamowa z Warszawy zatrudnia zespół, który przygotuje Twoje materiały do druku. Poznaj szczegóły oferty i zaufaj wieloletniemu doświadczeniu!

mazowieckie centrum poligrafii wojciech hunkiewicz 

ul. ciurlioniusa 4, 05-270 marki 
woj. mazowieckie, polska  

nip 919-133-47-38
regon 140979700

Zapraszamy pon-pt 9.00-17.00

tel. +48 22 487 80 80 
fax +48 22 487 80 80

Powered by MasterApps